Werkzaamheden spoorkruisingen Elst Noord in volle gang

De werkzaamheden bij de spoorkruisingen in Elst Noord zijn in volle gang. Met dit project gaat de doorstroming van het verkeer rondom de twee spoorkruisingen verbeteren.

De werkzaamheden duren tot en met 2021. Kijk voor de meest actuele planning op www.spoorkruisingenelst.nl.

Viaduct 1e Weteringsewal (Dijkakkers)

Heijmans heeft in de afgelopen periode een duiker gemaakt. Dit is een tunnel waar straks de spoorsloot doorheen stroomt. Ook de zogenaamde ‘overkluizingen’ zijn klaar. Deze overkluizingen zijn twee constructies onder de grond waarmee een grote rioolleiding beschermen wordt tegen het gewicht van al het zand, dat nodig is voor de toeritten van het viaduct. Heijmans rijdt af en aan met vrachtauto’s om het zand, dat hiervoor nodig is, op de juiste plek te brengen. In de komende tijd zullen de toeritten dus duidelijk hoger worden.

Eind januari zijn de toeritten op de juiste hoogte. Daarna is het wachten op de benodigde zettingen. Met zettingen wordt het proces bedoeld waarbij het aangebrachte zand en de bodem hieronder worden samengedrukt door het gewicht van het aangebrachte zand. De toeritten worden hierdoor langzaam steviger. In de tussentijd met de bouw van het viaduct begonnen. Deze wordt gebouwd op palen, omdat de toeritten worden voorzien van asfalt.

Kruising Rijksweg-Noord – 1e Weteringsewal

Er zijn nog veel werkzaamheden nodig om de kruising van de Rijksweg-Noord en de 1e Weteringsewal om te bouwen naar een voorrangsplein. Kabels en leidingen worden verlegd, het hele kruispunt wordt nog wat opgehoogd en de nieuwe rijbanen en fietspaden moeten nog aangelegd. Dit alles moet gebeuren terwijl het verkeer zoveel als mogelijk door moet kunnen rijden. Verkeersmaatregelen worden genomen om te zorgen voor een veilige situatie (vooral voor fietsers) tijdens deze werkzaamheden.

Onderdoorgang Rijksweg-Noord (Grifttunnel)

De Rijksweg-Noord richting Arnhem is sinds november weer bereikbaar. De boring onder het spoor door, het trekken van de kabels en leidingen en het aansluiten ervan is klaar.  Er is tijdens de omleiding (vanwege de afsluiting van de Rijksweg-Noord) met verkeerstellingen bijgehouden hoe het verkeer reageerde. Dit om eventuele problemen of overlast objectief vast te kunnen stellen.

Hier kwam het volgende uit: ongeveer de helft reed via de Grote Molenstraat, ongeveer een kwart reed niet door Elst maar over de A325 en het overige verkeer gebruikte andere routes. Vanwege meldingen van een toename van verkeer in een woonwijk zijn er nog extra tellingen uitgevoerd. Zo kon worden bepaald of de toename kwam door sluipverkeer. Dit is verkeer dat niet de omleiding volgt, maar een snellere route probeert te vinden, bijvoorbeeld via een woonwijk. Uit de tellingen bleek dat de toename van het verkeer vooral werd veroorzaakt door wijkbewoners die de wijk vanaf een andere richting inreden dan normaal. Dit kwam dus niet door sluipverkeer. Bij afsluitingen van de Rijksweg-Noord die nog volgen, blijven sluipverkeer en de mogelijk onveilige situaties die hierdoor kunnen ontstaan aandachtspunten die we goed in de gaten houden.

Bron: Elst Noord Spoorkruisingen

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen