Kampioen online winkelen: coronacrisis heeft koopgedrag fors veranderd

Met de pinpas in de hand is online alles te koop
Met de pinpas in de hand is online alles te koop
Foto: Manuel Alejandro Leon via Pixabay

Detailhandelaren zagen de online omzet in maart al flink toenemen. De stijging in de groei is nog nooit zo sterk geweest. Oorzaak is met name de coronacrisis waardoor het koopgedrag is verschoven naar online.

De afgelopen periode hebben vier op de tien mensen meer via internet gekocht. Vooral kleding en schoenen, persoonlijke verzorging en boeken en tijdschriften waren in trek. Daarnaast hebben 260.000 huishoudens voor het eerst online boodschappen gedaan. De belangrijkste drijfveer voor Nederlandse consumenten om meer online aankopen te doen, was uiteraard het vermijden van fysieke winkels.

130.000 pakketten

Crisis of geen crisis, online winkelen is populair bij Nederlandse consumenten. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor deden we met z’n allen in 2019 wereldwijd maar liefst 258 miljoen aankopen online met een totale waarde van 25,8 miljard euro. 1,1 miljard euro daarvan gaven ze uit bij webwinkels van buiten de EU en 341 miljoen euro bij platforms waarop met name aanbieders uit China actief zijn. Dagelijks komen ongeveer 130.000 pakketten Nederland binnen waarvan zo’n 75.000 uit China en Hong Kong.

Online vloerkleden kopen

We kopen dus steeds vaker online, óók producten waarvan je niet meteen zou denken dat dit logisch is. Neem bijvoorbeeld vloerkleden. Een bedrijf als Webkarpet heeft hun aantal online klanten zien verdubbelen de afgelopen maanden. Je kan online je gewenste afmetingen aanleveren inclusief de gewenste randafwerking. Zo kunnen consumenten dus volledig online zelf hun vloerkleed samenstellen om zo meer sfeer te creëren in huis of om geluidsoverlast tegen te gaan.

Achteraf betalen steeds populairder

Qua online betalingen is er ook een verschuiving gaande. Een derde van de consumenten (36 procent) betaalt online aankopen weleens achteraf. Uit recent onafhankelijk onderzoek van Ruigrok NetPanel onder 2.348 Nederlanders blijkt dat het niet direct afrekenen steeds populairder wordt. Vooral in de leeftijdscategorie 25 tot 44 jaar is achteraf betalen populair: 43 procent gebruikt deze betaalmethode weleens. Dit is tevens de groep die het vaakst online koopt, 24 procent doet dit minstens eens per week. Gemiddeld voor alle Nederlanders is dit 15 procent.

Impact online aankopen

Al dat online koopgedrag van ons heeft ook een keerzijde. Los van de pakketbezorgers die het zware werk moeten doen, is de verwachting dat op korte termijn één op de vijf winkels leeg komt te staan in middelgrote steden als gevolg van online winkelen. En dan is het bestellen via internet ook nog definitief door ouderen ontdekt. Dat belooft wat.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen