Het Westeraam lanceert het Leerlab voor hun leerlingen

Leerlingen Aya en Meike hebben het Leerlab officieel geopend.
Leerlingen Aya en Meike hebben het Leerlab officieel geopend.
Foto: Het Westeraam

Elst – Leerlingen van Het Westeraam in Elst kunnen vanaf nu terecht in het Leerlab. Even ontsnappen aan de hectiek van een drukke schooldag. Je hart luchten. Of een half uur ‘leren leren’ met de remedial teacher.

Met ballonnen en tompoucen stond de school deze week feestelijk stil bij de lancering van deze huiselijke, centrale ruimte. Leerlingen Aya en Meike knipten het lint door en verklaarden het Leerlab officieel voor geopend.

Huiskamersfeer

Rustige werkhoekjes, gezellige zitjes, warme kleuren. Het Leerlab voelt aan als een huiskamer in de school. “Het Leerlab moet vooral een hele fijne plek zijn voor leerlingen. Een plek waar ze zich welkom voelen”, vindt Dianne Sterk, ondersteuningscoördinator op Het Westeraam.

“Je kunt hier op elk gewenst moment in stilte een boek lezen, even stoom afblazen, tijdens een tussenuur je huiswerk maken of bijvoorbeeld een rekenmachine of geodriehoek lenen als je die vergeten bent. Zit je met bepaalde vragen of heb je het gevoel vast te lopen? In het Leerlab kun je je verhaal kwijt.”

Voordeur

Twee ervaren onderwijsassistenten runnen het Leerlab. “Als je je ongelukkig voelt, een hulpvraag hebt of gewoon behoefte hebt aan een gesprekje, kun je bij hen terecht. Ze fungeren als een soort ‘voordeur’, ze signaleren wat er aan de hand is en bespreken dit indien nodig met de andere medewerkers van het ondersteuningsteam of de mentor”, vertelt Conny Haukes, afdelingsleider vmbo. “Kortom, binnen het Leerlab vinden allerlei vormen van leerlingbegeleiding plaats.”

Ondersteuning centraal

“Persoonlijke aandacht, begeleiding en veiligheid staan aan de basis van onze school. We horen, zien en kennen onze leerlingen graag en goed”, vervolgt Haukes. “Intern hebben we dat ook goed georganiseerd met eerstelijns, tweedelijns en derdelijns ondersteuning. Door de groei van het aantal leerlingen en de toenemende diversiteit qua ondersteuningsbehoeften, merkten we echter dat de aanwezige expertise steeds meer verspreid raakte door de school. Met het Leerlab brengen we die expertise bij elkaar. Daarmee geven we ondersteuning nu ook in fysiek opzicht een centrale en herkenbare plek op school.”

Servicestraat

“Naast het Leerlab bevinden zich de flexibele werkruimtes van de decanen, de aanwezigheidscoach en de leerlingbegeleiders. Iedereen die een vorm van service verleent, zit bij elkaar”, licht Sterk toe. Haukes vult aan: “We hebben als het ware een servicestraat gecreëerd. Zodat het voor leerlingen van Het Westeraam, collega’s, ouders en externe hulpverleners meteen duidelijk is waar ze moeten zijn.”

Veilig leef- en leerklimaat

“We vinden het belangrijk dat leerlingen en medewerkers zich samen verantwoordelijk voelen voor een veilig leef- en leerklimaat op school. Daar hebben we samen afspraken over gemaakt en op een poster zichtbaar gemaakt. Het Leerlab sluit aan bij deze gedachte”

zegt Haukes tot slot. Zelfs voor leerlingen die ruzie hebben met elkaar, is het Leerlab een fijne plek. “Even een kop thee drinken, afkoelen en een eerste gesprek voeren. Vaak is dat al voldoende. Als je je rustiger voelt, overzie je de situatie sneller en kun je beter nadenken over jouw aandeel in het conflict en wat je zelf kunt doen om het op te lossen”, aldus Sterk. “We hebben er zin in! Iedere dag een beetje beter!”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen