Onderdoorgang Grifttunnel na 2,5 jaar open voor verkeer

Wethouder Wijnte bestuurde een minitrein
Wethouder Wijnte bestuurde een minitrein
Foto: Overbetuwe Nieuws

Elst – De Grifttunnel is maandag 1 november officieel geopend na 2,5 jaar werkzaamheden. Het spoor met de vele treinen die van en naar Arnhem rijden ligt nu boven de doorgaande weg. De veiligheid in de omgeving is met deze onderdoorgang enorm toegenomen.

Met een elektrische minitrein reden Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur van ProRail, en wethouder Wijnte Hol onder de tunnel door om vervolgens aan de andere kant het hek weg te halen en daarmee de Grifttunnel officieel te openen Het duurde nog de hele ochtend voordat normaalverkeer erdoor kon, want de weg moest vrijgemaakt van omleidingsborden.

minitreinVier betrokken partijen

De vier partijen zijn zonder uitzondering trots op het resultaat. Ze hebben het echter niet voor zichzelf gedaan; ze hebben het voor de omwonenden gedaan en de mensen die er gebruik van gaan maken, voor het spoor, voor de samenleving.

In 2019 is ProRail begonnen met de bouw van het project samen met de gemeente Overbetuwe de aannemers Hegeman en Heijmans met een budget vanuit het ministerie van I en W, provincie Gelderland en gemeente Overbetuwe. Niet alleen deze spoorwegovergang is aangepakt, ook van de Weteringsewal is een betere situatie geworden met een weg over het spoor. Een aantal niet actieve overwegen zijn ook opgeheven.

minitreinWethouder Wijnte Hol is blij dat Elst deze tunnel heeft gekregen. Hij gaf de omwoners een compliment dat ze, vrijwel zonder klagen, de werkzaamheden goed hebben geaccepteerd. Dat was niet altijd even makkelijk omdat het overlast gaf doordat straten afgesloten moesten worden en het trillen van de damwanden geluidsoverlast met zich meebrachten. Uiteindelijk profiteren de inwoners van Elst het meeste van deze nieuwe veilige Grifttunnel.

Toekomstbestendig 

Dit is een project dat de partijen samenbracht en een mooie toekomstbestendige onderdoorgang als resultaat opleverde. Het is niet alleen functioneel. De oude spoorwegovergang was niet meer afdoende om het drukke verkeer te regelen. Er komen 24 treinen per uur langs en dat maakte de wachttijden vaak erg lang, tot wel 40 minuten. Dat is veel te lang voor de mensen die er langs moeten, maar ook voor de hulpdiensten op weg naar een noodgeval. Het leverde onveilige situaties op van mensen die vlak voor een trein overstaken omdat ze niet het geduld hadden om te wachten.

De ongelijkvloerse onderdoorgang is niet alleen veilig omdat de treinen geen obstakel meer vormen, deze rijden nu over de Grifttunnel heen.  Fietsers en voetganger hebben een apart gedeelte gekregen en het overige verkeer rijd via het onderste wegdek. Treinreizigers gaan ook van de verbetering profiteren. In de toekomst zullen er meer treinen gaan rijden en ook hogesnelheidstreinen kunnen over dit traject. Met het ontwerp is rekening gehouden met het watermanagement, zodat meer regenval en hoogwater geen problemen kunnen opleveren.

Werken met lokale partijen

Aannemer Heijmand heeft gekozen om lokale ondernemers mee te laten werken aan het project Elst Noord Spoorkruisingen. Drie partijen kwamen uit Elst, loonbedrijf Gebrs. Maassen, Romein Bestrating en loonbedrijf Tilleman. Uit Huissen werd Van Dalen Infra en Milieu ingeschakeld en uit Bemmel kwam Joosten Kunststoffen meewerken.

Lees ook: Grifttunnel in Elst-Noord op 1 november open voor verkeer

♦♦♦

Adverteren op Overbetuwe.nieuws.nl ? Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten? Neem dan voor adverteren contact op met Leo Christiaens via de telefoon: 06-11087527 of via de mail: [email protected]. De redactie is te bereiken via [email protected].

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen