Veiliger naar school door verkeersmaatregelen schoolroute Westeraam-Mozartstraat

Een veilige schoolroute is belangrijk
Een veilige schoolroute is belangrijk
Foto: Charlotte Govaert via Pixabay

Elst – Deze week heeft het college besloten tot het nemen van extra maatregelen op de schoolroute Westeraam-Mozartstraat. Deze moeten ervoor zorgen dat jonge fietsers op deze route veiliger op de fiets naar school kunnen gaan. Dit was nodig omdat sinds dit schooljaar ongeveer 250 leerlingen uit de Westeraam les krijgen op een tijdelijke locatie aan de Mozartstraat.

Sinds bekend werd dat deze leerlingen op de Mozartstraat les zouden krijgen, bestonden er zorgen over de verkeersveiligheid van die route. Er zijn ook al verschillende maatregelen genomen, zoals extra waarschuwingsborden en langer groen bij de verkeerslichten op de kruising met de Rijksweg-Noord.

schoolrouteExtra maatregelen en fietsstraat

Er is overlegd met onder andere de scholen, het wijkplatform Elst-Oost en de Fietsersbond. Naast al genomen maatregelen worden er voor de zomer van 2023 nog extra maatregelen toegepast om de veiligheid te vergroten. Zo zullen extra markeringen en borden worden geplaatst, er komt een drempel op de busbaan (Regenboog, kruising Dauw) en de scholen krijgen een extra verkeersveiligheidscursus van VVN aangeboden. Daarnaast wordt bekeken of de Dauw mogelijk een fietsstraat wordt. Daarbij zijn fietsers de hoofdgebruikers en auto’s te gast. Dit alles past bij de ambities van GroenLinks en de andere coalitiepartijen om langzaam verkeer veilig de ruimte te geven. (Bron: Facebook GroenLinks)

Deze maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid

De route tussen Westeraam en de school locatie aan de Mozartstraat gaat via de Basilica, Dauw en Griegstraat. Deze wegvakken zijn beschouwd en dit heeft het volgende maatregelenpakket opgeleverd.

  • Aanbrengen van blokmarkering over de gehele lengte van de fietsoversteek Tempellaan en het aanbrengen van pijlmarkering.
  • Aanbrengen van pijlmarkering op het fietspad Regenboog.
  • Aanbrengen markering met een andere kleur op de busbaan Regenboog ter hoogte van de kruising met de Dauw.
  • Aanpassen van de verlichting op de kruising Regenboog/Dauw.
  • Aanleg van een verkeersdrempel op de Dauw.
  • Verlagen van de trottoirband tussen fietspad en voetpad bij de spoortunnel Dauw.
  • Plaatsen van een extra verbodsbord voor het vrachtverkeer aan de linkerzijde van de rijbaan bij de kruising Dauw/Regenboog
  • Plaatsen van een extra waarschuwingsbord ‘spelende kinderen’ bij de speeltuinen rondom de Dauw.
  • Aanbrengen kanalisatiestrepen bij de oversteek met het fietspad en busbaan Regenboog.
  • Periodiek plaatsen van een snelheidsdisplay op de Dauw, de Griegstraat en de busbaan Regenboog.
  • Een parkeerverbod op de Dauw toepassen.
  • Aanleg busvriendelijke drempel op de busbaan Regenboog ter hoogte van de kruising met de Dauw.
  • Verzorgen van de jaarlijkse opleiding van de verkeersbrigadiers i.s.m. de politie en scholen.
  • Aanbieden van een extra cursus verkeersveiligheid aan de scholen, verzorgd door Veilig Verkeer Nederland (VVN).

In de verkeersstudie van Mobycon is ook geadviseerd om de kruising Mozartstraat/Griegstraat aan te passen. Dit advies wordt meegenomen in het project Herinrichting Mozartstraat.

Belanghebbenden zijn zorgvuldig betrokken bij de totstandkoming van de maatregelen. De scholen, het Wijkplatform Elst Oost en de Fietsersbond zijn gevraagd om inbreng te leveren bij het opstellen van het verkeersrapport en het maatregelenpakket. Op de basis van deze gesprekken zijn nog een aantal aanvullende maatregelen naar voren gekomen:

  1. Plaatsen extra waarschuwingsbord ‘spelende kinderen’ bij de speeltuinen rondom de Dauw.
  2. Plaatsen extra verbodsbord voor het vrachtverkeer aan de linkerzijde van de rijbaan bij de kruising Dauw/Regenboog.

Optimaal fietsnetwerk

Een fietsstraat sluit aan bij de ambitie om het fietsnetwerk verder te optimaliseren. In het Ambitiedocument Overbetuwe 2030, sociale slimme en schone mobiliteit is het stimuleren van de fiets een belangrijk thema. De focus ligt op het gebruik van de fiets voor verplaatsingen over korte afstanden. De Dauw is een belangrijke schakel in het fietsnetwerk. Echter is er geen ruimte om brede fietspaden aan te leggen (tunnel Dauw). Door een fietsstraat in te richten, waarop fietsers zich veilig kunnen verplaatsen, verwacht de gemeente een verdere toename van fietsverkeer. Door de inrichting van de weg als fietsstraat wordt de fiets als hoofdgebruiker van de weg gezien. Dit stimuleert de automobilist om zich als gast te gedragen.

Er is geen dekking binnen het reguliere budget verkeersmaatregelen in de huidige begroting 2023. Echter door een eenmalig budget beschikbaar te stellen kunnen de verkeersmaatregelen en de studie naar de fietsstraat worden gefinancierd.

♦♦♦

Adverteren op Overbetuwe.nieuws.nl? Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wij denken graag met je mee om de reclame-euro optimaal te besteden. Door lokaal te adverteren op Overbetuwe Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Leo Christiaens via de telefoon: 06-11087527 of via de mail: [email protected].

De redactie is te bereiken via [email protected].

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen