Het aantal mensen dat in het verkeer is omgekomen is vorig jaar met ruim een kwart gestegen. Het ging in 2022 om 737 verkeersdoden, 155 meer dan in 2021, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Vooral fietsende 75-plussers zijn vaker slachtoffer.
Het hoogst sinds 2008
Het aantal verkeersdoden is het hoogst sinds 2008. Onder het totaalaantal verkeersslachtoffers zaten 291 mensen op de fiets. Dat is volgens het CBS het hoogste aantal sinds het begin van de registratie in 1996. Onder 75-plussers nam het aantal fatale ongelukken het sterkst toe. En dan vooral op de fiets: 150 in 2022, tegen 94 het jaar ervoor.
Van de omgekomen fietsers, overleed bijna de helft door een aanrijding met een (bestel)auto. Een kwart verongelukte zonder botsing. Zij kwamen ten val door bijvoorbeeld een onwelwording, een verkeerde stuurbeweging, een slecht wegdek, gladheid, of een voet tussen de spaken.
Met 140 dodelijke verkeersslachtoffers is Noord-Brabant het gevaarlijkst. Het zijn er daar een kleine vijftig meer dan in 2021. Daarna volgen Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland, die ook alle drie een toename zagen. In de provincie Utrecht daalde het aantal verkeersdoden. In Drenthe, Overijssel en Zeeland verdubbelde het aantal vergeleken met 2021.
In het verkeer kwamen net als in voorgaande jaren meer mannen (522) dan vrouwen (215) om het leven. Begin deze eeuw was het aantal verkeersdoden jaarlijks ruim duizend. Daarna zakte het aantal geleidelijk tot 570 in zowel 2013 als 2014.
ANWB verwacht op den duur wel helmplicht voor fietsers
Op termijn zou het verplicht dragen van een helm voor fietsers er wel kunnen komen, verwacht verkeersorganisatie ANWB. “De gordel was ooit ook een advies. Ik verwacht dat we in Nederland eenzelfde proces doormaken voor de fietshelm,” zei Marga de Jager, bestuursvoorzitter van de ANWB bij de presentatie over verkeersdoden van het CBS.
Het draagvlak in de samenleving voor het verplichten van een helm als je op de fiets stapt is “vrij laag”, aldus De Jager. Ook andere verkeersorganisaties, zoals de Fietsersbond, denken dat een helmplicht er juist voor zorgt dat mensen minder gaan fietsen.
“De jeugd gaat naar de fatbike door de helmplicht. Weet wat je doet”, waarschuwde directeur Esther van Garderen. Een fatbike is een elektrische fiets met dikkere banden en volgens de ANWB vaak goedkoper dan een reguliere e-bike. De ANWB signaleert wel steeds meer kwetsbare e-bikers, zoals ouderen, met een fietshelm. Ook zegt de organisatie helmen te adviseren als consumenten bij de organisatie een e-bike aanschaffen.
♦♦♦
Adverteren op
Overbetuwe.nieuws.nl ? Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders.
Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Overbetuwe Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Leo Christiaens via de telefoon: 06-11087527 of via de mail:
[email protected] .
De redactie is te bereiken via
[email protected] .