Vandaag, 2 oktober 2024, is het Tracébesluit ViA15 onherroepelijk verklaard door de Raad van State.
Met deze uitspraak van de rechter is er, na een beroepsprocedure van 7 jaar, een einduitspraak over het project ViA15, die de bereikbaarheid in de regio Arnhem-Nijmegen en de verbinding tussen de haven van Rotterdam en Duitsland verbetert.
Goed nieuws voor de bereikbaarheid
De uitspraak is goed nieuws voor de bereikbaarheid in de regio Arnhem-Nijmegen, waar de verbreding van de A12, verbreding van de A15 en het doortrekken van de A15 op de a12 de drukte op het onderliggend wegennet zal verlichten. Daarnaast zorgt dit ook voor een betere verbinding tussen de haven van Rotterdam en Duitsland, waardoor het goederenvervoer tussen Rotterdam, Duitsland en achterliggende landen een stukje versnelt.
Gelders gedeputeerde bereikbaarheid, Klaas Ruitenberg: “Blij dat we nu verder kunnen, want de doorgetrokken A15 en verbreding van de A12 zijn hard nodig om het verkeer veiliger te maken, files te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat is goed voor de Gelderlanders, de regionale economie én de nationale economie.”
De snelweg komt dwars door een beschermd natuurgebied. Meerdere natuurorganisaties hadden daartegen bezwaar aangetekend.
Natuurfederatie zeer teleurgesteld over doorgaan tracébesluit
Bijzonder teleurgesteld. Dat is Natuur en Milieu Gelderland na de uitspraak van de Raad van State over het doorgaan van het tracébesluit A12/A15. De milieufederatie heeft lang geprocedeerd, bleef als enige bezwaarmaker over, maar daaraan is met die uitspraak een eind gekomen.
Hoewel er dus een eind komt aan de bezwaarprocedure vindt Natuur en Milieu Gelderland dat het hele traject wel impact heeft gehad en resultaat heeft opgeleverd. In de al jaren durende zaak heeft de Raad van State diverse tussenuitspraken gedaan. Daarbij zijn "onze bezwaren deels gegrond verklaard", stelt Natuur en Milieu Gelderland.
Onjuistheden en onvolkomenheden
Telkens is, met andere bezwaarmakers, gewezen op "onjuistheden en onvolkomenheden" in de plannen, die schendingen zouden hebben betekend van nationale en internationale wettelijke verplichtingen. "Bij tussentijdse uitspraken van de Raad van State zijn wij daarbij op diverse punten in het gelijk gesteld." Verder zijn volgens de organisatie de kaders waaraan de overheid zich moet houden, zoals over stikstof, duidelijker geworden.
Het was volgens de milieuorganisatie allemaal niet nodig geweest als in het tracé een tunnel was opgenomen onder het gebied, in plaats van een weg erdoorheen. "Wat blijft, zijn onze zorgen over het uitblijven van effectief stikstofbeleid en versnelling van natuurherstel. Pas dan kunnen we als samenleving echt stappen vooruit maken en dit soort decennialange procedures achter ons laten."
Rijkswaterstaat begrijpt gemengde gevoelens rond tracébesluit
Rijkswaterstaat begrijpt de gemengde gevoelens van betrokkenen en omwonenden nu de Raad van State akkoord is gegaan met het zogeheten tracébesluit A12/A15. Rijkswaterstaat gaat in gesprek met mensen die "direct worden geraakt" door het project.
Ook zal Rijkswaterstaat communiceren via de site en via nieuwsbrieven. Het nieuwe stuk snelweg gaat door beschermde natuurgebieden in Gelderland en daar waren veel protesten tegen.
Procedure
De beroepsprocedure startte met het tracébesluit uit 2017. De beroepsprocedure bij de Raad van State heeft zo’n 7 jaar geduurd. Nu is er voor alle partijen duidelijkheid. De afgelopen jaren stond de beroepsprocedure voornamelijk in het teken van effecten van stikstofdepositie; de manier van berekenen van stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden en de manier waarop mogelijke schade aan deze natuurgebieden kon worden voorkomen.
In drie tussenuitspraken van de Raad van State kreeg het ministerie de opdracht het besluit nader te motiveren dan wel te wijzigen en kregen appellanten de mogelijkheid daar vervolgens op te reageren. Met de uitspraak van vandaag is de procedure afgerond.
Uitvoering
De daadwerkelijke uitvoering van het project vraagt een zorgvuldige voorbereiding. Door de lange duur van de beroepsprocedure bij de Raad van State is de projectorganisatie afgebouwd nadat alle voorbereidende werkzaamheden aan het Tracé waren afgerond. Deze projectorganisatie moet, door Rijkswaterstaat en door de aannemer, weer worden opgebouwd, er moeten nieuwe afspraken worden gemaakt met bijbehorende nieuwe planning.
♦♦♦
·
Blijf op de hoogte via
Facebook of
Instagram of via de nieuwsbrief, inschrijven onderaan de pagina.
·
Lokaal(pers)bericht of evenement insturen? Dat kan via
[email protected].
Adverteren op
Overbetuwe.nieuws.nl? Onze
bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de
zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten?
Wij denken graag met
je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te
adverteren op Overbetuwe Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op
met Leo Christiaens via de telefoon: 06-11087527 of via de mail:
[email protected].
De nieuwsredactie is
te bereiken via
[email protected].