
Burgemeester en wethouders van Overbetuwe hebben op 11 november het voorkeurstracé van de fietsverbinding Boven-Linge vastgesteld.
Hiermee is de eerste mijlpaal van het project bereikt en kan de ontwerpfase van start. De gemeente werkt aan een veilige fietsverbinding langs of nabij de Linge. De verbinding, van ongeveer 11 kilometer, loopt van de A325 bij Elst tot aan de Wageningsestraat in Zetten.
De gemeente heeft samen met grondeigenaren en belangengroeperingen een verkenning gedaan naar de mogelijke routes voor de fietsverbinding. Hieruit is een voorkeurstracé naar voren gekomen. De fietsverbinding maakt deel uit van een grotere gebiedsontwikkeling, een landschapszone waarin ook meer ruimte komt voor water, natuur en recreatie. Het proces en de resultaten van deze verkenning staan in een rapport.
Wethouder Wijnte Hol: “Het plan voor een veilige doorgaande fietsverbinding ligt er al jaren. Ik ben blij dat het er nu echt van gaat komen. Zo stimuleren we dat jong en oud de fiets neemt.”
Op de kaart hieronder ziet u het voorkeurstracé met het type fietsverbinding (fietspad of fietsstraat). Ook de alternatieven staan erop, in groene stippellijn.

De gemeente start nu met de uitwerking van het ontwerp per deel van de route. De belangrijkste stappen in de ontwerpfase zijn:
• Ze maken een gedetailleerd ontwerp per deel van het voorkeurstracé. • We gaan per trajectdeel in gesprek met grondeigenaren, pachters en belangengroepen. • We toetsen of de oplossingen voldoen aan wetten en regels.
• Ze doen aanvragen voor subsidies.
Nadat we het voorlopig ontwerp voor het deeltraject hebben besproken met grondeigenaren, pachters en belangengroepen, maken ze een definitief ontwerp. Als het college van B&W akkoord is met het definitieve ontwerp, start de aanleg van het deeltraject.
In december dit jaar starten ze met deel G, fietsstraat 2e Weteringsewal Logtsestraat – Tobbenhofsestraat. De uitvoering staat gepland in 2026 en is afhankelijk van de medewerking van de nutsbedrijven. Daarna gaan ze aan de gang met de delen D, E en F. Met trajectdeel G willen ze als eerste starten, onder meer omdat de weg van dat deel het hardst aan onderhoud toe is.
Mede afhankelijk van grondverwerving kunnen de trajectdelen na elkaar aan de beurt komen. Maar het kan ook dat ze trajectdelen tegelijk oppakken. De ambitie is dat het hele tracé in 2030 klaar is.
De totale kosten van de aanleg van het fietspad en de meekoppelkansen zijn geraamd op € 26,5 miljoen. De fietsverbinding wordt in fases uitgevoerd. Dat doen ze omdat dit een grote investering is, en men afhankelijk is van subsidies en financiering van meekoppelkansen.
· Blijf op de hoogte via Facebook, Instagram, X of via de nieuwsbrief, inschrijven kan ook onderaan deze pagina.
· Lokaal(pers)bericht of evenement insturen? Dat kan via [email protected].
Adverteren op Overbetuwe.nieuws.nl? De bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten?
Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Overbetuwe Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Leo Christiaens via de telefoon: 06-11087527 of via de mail: [email protected].
De nieuwsredactie is te bereiken via [email protected].
