Activisten met bewijs zwerfafval naar directeuren verkopende bedrijven

De Operatie ‘Spatplastic’ loopt vandaag af. De actie was deze zomer georganiseerd om mensen bewust te maken, hoeveel afval waterballonnen maken. De activisten riepen op om foto’s te nemen van restanten van waterballonnen, die op straat achter waren gelaten.

Zo’n tweehonderd mensen, door heel Nederland, hebben in totaal 9828 foto’s genomen van de felgekleurde flarden. De zogenoemde ‘Plastic Avengers’ zullen met deze data op de directeuren van de verkopende bedrijven afstappen.

Dirk Groot (Zwerfinator) is samen met Merijn Tinga (Plastic Soup Surfer) initiatiefnemer.

“Dit product is ontworpen om op straat te gooien en daar uiteen te spatten. Dit is letterlijk ‘wegwerp plastic’. Vervuilend en onnodig; er duizenden alternatieven voor waterpret.”

aldus Tinga.

Om directeur met ‘zijn’ afval te confronteren

Het rapport bevat bijna tienduizend vindplaatsen van ballonrestanten. De activisten zullen met het uitgewerkt rapport  afstappen op de directeuren van de bedrijven, die waterballonnen in hun schappen hebben liggen. De directeuren van Action, Blokker, Big Bazar, Kruidvat, Vomar, Scapino, Intertoys, Top1toys, Jan LIinders, Primera, Makro, Bruna, Bol.com zullen worden benaderd.

Bedrijven als Picnic en Albert Heijn, die zich als duurzaam profileren, kunnen ook een verzoek tot ‘definitief stoppen met de verkoop van spatplastic’ verwachten. Hema stopte deze zomer al met de verkoop.

De actievoerders zullen een gerechtsdeurwaarder inschakelen, mocht de reactie van het betreffende bedrijf onbevredigend zijn. De directeur zal dan alsnog persoonlijk worden geconfronteerd.

Alternatieven die milieuvriendelijk zijn

Dirk Groot: “Veel van deze bedrijven verkopen ook de alternatieven voor de waterballon, zoals herbruikbare sponsballen. Dat dit spatplastic nog wordt verkocht geeft vooral aan, dat ze er nog steeds niet serieus mee bezig zijn. Nu is er zoveel aandacht voor plastic vervuiling. Hun beleid om wegwerpplastic te verminderen lijkt vaak vooral voor de bühne en alleen omdat wetgeving ze er toe dwingt”.

Knetterballen in de ban

Een soortgelijke actie tegen het vuurwerk ‘knetterballen’ afgelopen winter zorgde ervoor dat o.a. Hema, Albert Heijn en de Gamma per direct de ‘knetterbal’ uit hun schappen haalden. De activisten stelden een ‘knalplastic convenant’ op en werd door de marktleiders afgesproken per direct plastic te weren uit vuurwerk. Dit nationaal ondertekende convenant wordt nu in Brussel besproken als voorbeeld voor Europese regelgeving.

Dirk Groot: “Het zijn in grote lijnen dezelfde bedrijven die afgelopen winter de knetterballen uit de schappen trokken. Daar legden ze deze zomer waterballonnen voor in de plaats. Ze zijn hardleers.”

Plastic Avengers App

De activisten ontwikkelden voor hun acties de Plastic Avengers App. Een eenvoudige foto applicatie die naast het beeld ook de geo-locatie, tijdstip en anoniem de gebruiker vastlegt.

De Plastic Avengers App is gratis en laagdrempelig in gebruik. In tegenstelling tot andere apps als Litterati of landelijke zwerfafval-opruimacties is deze app toegespitst op heel specifieke producten.

Lees ook: Plastic afval blijft Nederlandse rivieroevers teisteren

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen