Operatie Market Garden Fietsroute

Foto:

Het Market Garden-gebied, dat zich uitstrekt van Leopoldsburg in België tot de beroemde “Bridge too far” in Arnhem, Nederland, is bezaaid met bezienswaardigheden die verband houden met een van de grootste geallieerde operaties van de Tweede Wereldoorlog.

Onderweg komen fietsers monumenten, begraafplaatsen, informatiepunten, audioverhalen en herdenkingsplaatsen tegen. Dit is een unieke kans om meer te weten te komen over de operatie, om degenen die het leven lieten te herdenken en om na te denken over de bevrijding van Europa.

Fietsroute

De totale lengte van de route is 240 kilometer en kan in meerdere etappes worden gefietst. De route begint bij het museum Liberation Garden in Leopoldsburg en volgt het fietsknooppuntensysteem, dat eenvoudige offline navigatie mogelijk maakt en ervoor zorgt dat fietsers door schilderachtige landschappen komen en over rustige wegen fietsen. (Tekst gaat verder onder de afbeelding.)

Operatie Market Garden

Operatie Market Garden was één van de grootste geallieerde operaties uit de Tweede Wereldoorlog. Hij vond plaats in september 1944 en het doel was om de bruggen over Maas, Waal en Rijn in Nederland in handen te krijgen. Op deze manier omzeilde men de goed verdedigde Siegfriedlinie (Westwall), die Duitsland langs de Rijn beschermde. Men hoopte met een snelle opmars naar Berlijn de oorlog voor de kerst te kunnen beëindigen.

Market Garden was een gewaagd plan van de Britse veldmaarschalk Bernard Montgomery. Het werd uitgevoerd door Engelse, Amerikaanse en Poolse luchtlandingstroepen en drie divisies grondtroepen. De operatie bestond uit twee delen. Operatie Market, de grootste luchtlandingsoperatie ooit, en operatie Garden, de campagne op de grond van het Britse 30e Legerkorps, dat de luchtlandingstroepen bij de veroverde bruggen moest ontzetten.

De operatie was zeer ambitieus, maar faalde door slechte weersomstandigheden en hevig Duits verzet. Vooral bij de smalle doorgangsroute bij Veghel, ‘Hell’s Highway’, en de brug van Arnhem. Maar er waren meer redenen voor de mislukking: een te grote afstand tussen de luchtlanding-zones en de bruggen bij Arnhem en Nijmegen, communicatieproblemen, de moeizame opmars van de grondtroepen en fouten bij het opperbevel. De geallieerden slaagden er uiteindelijk niet in om de laatste brug bij Arnhem te veroveren; het werd de spreekwoordelijke ‘brug te ver’.

English: Operation Market Garden Cycling Route

Stretching from Leopoldsburg in Belgium to the renowned “Bridge too far” in Arnhem, the Netherlands, the Market Garden area is littered with points of interest related to one of the largest Allied operations of the Second World War. Along the way, cyclists will encounter monuments, cemeteries, landmarks, audio stories, and remembrance sites. This is a unique opportunity to learn more about the operation, commemorate and pay tribute to those who lost their lives, as well as reflect on the liberation of Europe.

The total length of the route is 240 kilometers and can be cycled in multiple stages. Beginning at the Liberation Garden in Leopoldsburg, the route follows the cycling knots system, enabling easy offline navigation while ensuring cyclists pass through picturesque landscapes and traverse peaceful roads.

Operation Market Garden

Operation Market Garden was one of the largest Allied operations of the Second World War. It took place in September 1944 and the goal of the operation was to secure the key bridges over three wide rivers in the Netherlands (Maas/Meuse, Waal and Rhine) in order to outflank the heavy German defences of the Siegfried Line (Westwall) which protected heartland Germany beyond the Rhine. It was hoped that with a swift advance towards Berlin the war would be over before Christmas.

Market Garden was a risky plan of British Field Marshal Bernard Montgomery. It was executed by English, American and Polish airborne troops and three divisions on the ground. The operation consisted of two parts. Operation Market was the largest airborne operation in the history of warfare. Operation Garden was the campaign on the ground of the 30th Corps aimed at securing the bridges captured by the airborne forces.

The operation was highly ambitious and in the end it failed due to weather conditions and heavy German opposition. Especially at the narrow passageway at Veghel, Hell’s Highway, and near the Arnhem bridge. But there were more causes of failure: the airborne drop zones were situated too far from the Nijmegen and Arnhem bridges, communication problems, the laborious advance of the ground troops and a few mistakes by the high commanders in the final days of the operation, they led to failure in the end. Ultimately the Allies did not manage to take the last bridge in Arnhem: the proverbial ‘Bridge Too Far’.

Bron: Liberation Route Europe

♦♦♦

Adverteren op Overbetuwe.nieuws.nl? Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders.

Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Overbetuwe Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Leo Christiaens via de telefoon: 06-11087527 of via de mail: [email protected].

De redactie is te bereiken via [email protected].

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen