Spoorwegen voorbereid op winterse omstandigheden

Foto: Wikimedia Commons

Met stevig winterweer op komst bereiden de NS zich voor om de gevolgen voor het treinverkeer te beperken. Wissels kunnen vast komen te zitten door sneeuw en treinen kunnen eerder kapot gaan. Programmamanager seizoensvoorbereidingen Lisette van Ooste van NS was er afgelopen zomer al mee bezig. met haar team al bezig voor als koning winter toeslaat.

‘Alle draaiboeken zijn up-to-date, de voorraden op peil en onze mensen hebben de juiste instructies gehad,’ zegt zij op de website van het spoorbedrijf. Sinds de strenge winter van 2010 – 2011 hebben NS en ProRail samen een uitgebreid winterprogramma. ‘We maken alternatieve plannen voor de dienstregeling, zowel landelijk als regionaal. Door de dienstregeling aan te passen ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Maar we zorgen ook dat voorraden op peil zijn. Bijvoorbeeld dat onze onderhoud- en servicelocaties voldoende pantograven hebben, de stroomafnemers van treinen.’

Voorzorgsmaatregelen

Maar daarmee houdt het niet op. ‘De wegsleepdiensten voor gestrande treinen staan dit weekend paraat en het strooizout, het zand en de dooikorrels voor de perrons zijn aangevuld. Ook zorgen we dat het perron, de looppaden en de toegangswegen sneeuwvrij zijn zodat stations goed begaanbaar zijn.’  Ook de anti-icing installaties zijn nagekeken. ‘Die installaties staan op zes plekken in Nederland. Treinen worden – net als vliegtuigen – aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen te hechten. Zo wordt zoveel mogelijk voorkomen dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen en daar vastvriezen of de leidingen onder de trein beschadigen.

(Tekst gaat verder onder de video)

En dan is er nog een eindeloze checklist van dingen die moeten gebeuren. ‘Het belangrijkste is misschien wel dat onze eigen mensen goed geïnformeerd zijn. Daar oefenen we ook regelmatig mee, zowel landelijk als in de regio.’ Machinisten zien de winter niet met angst en beven tegemoet. ‘Het is niet heel anders dan normaal,’ zegt één van hen, Gerrit Braster. ‘Het is juist ook heel mooi. Het kan echt lijken alsof je door een kerstkaart rijdt.’

Oefenen

Braster leidt ook nieuwe machinisten op en natuurlijk is er dan aandacht voor weersomstandigheden. ‘Een machinist heeft een speciale app op zijn of haar telefoon waarop te zien is wat er moet gebeuren. Zo kan het zijn dat een trein al voorverwarmd moet worden. Dan wordt de verwarming eerder aangezet.’ Er moet ook goed worden opgelet op opstelterreinen: ‘Sneeuw heeft een dempend geluidseffect. Dus je moet echt goed uitkijken als je naar je trein toeloopt.’

Daarnaast is er regelgeving voor rijden met sneeuw en ijzel. ‘Als er stuifsneeuw is moet de machinist eens in de tien minuten flink remmen om de remschijven soepel te houden. En het kan ook zijn dat de stroomafnemer regelmatig op en neer gedaan moet worden om die ijsvrij te houden.’ Bij ijzel kunnen er in de ochtend lege treinen over het spoor gestuurd worden om de bovenleiding ‘schoon’ te rijden, maar dat komt niet vaak voor.

Reizigers

De NS kunnen nog besluiten om de dienstregeling aan te passen naar aanleiding van de weersomstandigheden. Reizigers wordt aangeraden om dan de weerberichten goed in de gaten te houden, de NS Reisplanner te checken voordat ze op pad gaan en vooral in de spits rekening te houden met langere reistijden en drukte.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen