Bezwaren Railterminal Gelderland ongegrond verklaard

Foto: Overbetuwe Nieuws

De Raad van State deed op 26 april 2023 uitspraak over het inpassingsplan Railterminal Gelderland en de bijbehorende besluiten voor geluid, water en natuur.

Op maandag 28 november 2022 was de zitting bij de Raad van State over het inpassingsplan Railterminal Gelderland en de bijbehorende besluiten. Daar behandelde de Raad van State de bezwaren die gemeente Overbetuwe en een aantal inwoners, verenigd in de groep Overbetuwe Overlast, indienden. Tijdens de zitting kwamen verschillende onderwerpen aan bod. Zoals nut en noodzaak, geluid, verkeer, stikstof, licht, veiligheid en landschappelijke inpassing.

Bezwaren ongegrond verklaard

De bezwaren van de gemeente en Overbetuwe Overlast zijn ongegrond verklaard. De rechters hebben besloten dat de provincie de nut en noodzaak van de Railterminal Gelderland goed heeft onderbouwd. Ook op andere onderdelen zoals verkeersveiligheid, stikstof en effecten op de natuur en leefomgeving was alles in orde. Hiermee is de bouw van de Railterminal een grote stap dichterbij gekomen.

Reparatie op 3 onderdelen

De Raad van State gaf in haar uitspraak aan dat ze nog 3 onderdelen moeten aanpassen. De provincie moet het aantal vrachtwagenbewegingen van en naar de railterminal vastleggen. Het type materieel dat gebruikt mag worden op de terminal. En een nadere onderbouwing geven van de geluidsbelasting bij woningen aan en bij de Rijksweg Zuid. Ze moeten dit in het inpassingsplan voor de Railterminal Gelderland en de bijbehorende Natuurvergunning herstellen.

Combinatie spoor, water en weg

Railterminal Gelderland (RTG) is een beeldbepalend project in de Gelderse Corridor en het wordt de eerste duurzame railterminal in Nederland waar treinen ‘zeilend’ binnenkomen.

Daardoor worden de milieueffecten zoveel mogelijk beperkt én het maakt bedrijfsvoering efficiënter. De RTG maakt het mogelijk voor bedrijven uit de regio om gebruik te maken van vervoer over de Betuweroute. En vormt een schakel naar het Europese achterland. Met de ontwikkeling komen bij Nijmegen en Overbetuwe 3 soorten vervoer samen: spoor (de Betuweroute), weg (de A15) en water (de Waal). Het gebied wordt door deze combinatie nog aantrekkelijker als vestigingslocatie voor (logistieke) bedrijven. De regionale en nationale economie wordt hierdoor sterker. Ook is het een stimulans voor de werkgelegenheid in de regio. De railterminal levert een belangrijke bijdrage aan de Gelderse klimaatdoelen door de lagere CO2-uitstoot van vervoer over het spoor.

Planning

Voor het herstellen van het inpassingsplan en de natuurvergunning van de Railterminal Gelderland heeft de Raad van State de provincie 26 weken de tijd gegeven. Ze moeten een nieuw besluit nemen over de aanpassingen van het inpassingsplan. De verwachting is dat dit voor de zomer 2023 gebeurt. De Raad van State beoordeelt daarna of het herziene inpassingsplan met de aanvullingen aan de opdracht van de tussenuitspraak voldoet. En of het plan voor de ‘Railterminal Gelderland’ daarmee definitief wordt.

De aanbesteding voor een exploitant die de Railterminal gaat aanleggen en exploiteren is al eerder gestart. Naar verwachting selecteert de provincie in het 4e kwartaal van 2023 de exploitant van de railterminal.

♦♦♦

Adverteren op Overbetuwe.nieuws.nl? Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders.

Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Overbetuwe Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Leo Christiaens via de telefoon: 06-11087527 of via de mail: [email protected].

De redactie is te bereiken via [email protected].

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen