
Het consumentenprogramma Kassa heeft onderzoek gedaan naar de werkwijze van het Goudwisselkantoor en stuitte daarbij op opmerkelijke verschillen tussen de taxatie en de werkelijke waarde van goud.
Uit interne documenten blijkt dat de verschillen kunnen oplopen tot 80 à 95 procent, telkens in het voordeel van het Goudwisselkantoor. In sommige gevallen ontvangen klanten slechts vijf procent van de echte waarde van hun sieraden. De centrale vraag luidt: profiteert het Goudwisselkantoor bij het taxeren van sieraden van de onwetendheid van klanten?
Meer weten? Kijk zaterdag 25 oktober om 19.15 uur naar Kassa op NPO 2.
De goudprijs staat momenteel op een historisch hoogtepunt van ruim 113.000 euro per kilo. Daardoor besluiten steeds meer mensen hun gouden sieraden te verkopen. Toch blijkt uit reacties van kijkers dat veel consumenten een fractie van de werkelijke waarde ontvangen.
Na een eerdere uitzending over dit onderwerp kreeg Kassa een stortvloed aan klachten, met name over het Goudwisselkantoor die veel filialen heeft in Nederland en België, ook in Elst bevindt zich een filiaal.
Deze uitzending is onderaan te bekijken.
Met een verborgen camera bezocht Kassa een vestiging van het Goudwisselkantoor met een collier van 98,8 procent goud. Een onafhankelijke expert bepaalde de waarde van het sieraad op 1.301 euro, terwijl het Goudwisselkantoor er slechts 350 euro voor bood — een verschil van 951 euro.
Zij kregen bij het bezoek aan het Goudwisselkantoor dus een bod van iets meer dan een kwart van de door onze expert vastgestelde waarde.
Uit interne documenten, getuigenissen en undercoverbeelden blijkt dat het taxatieproces bij het Goudwisselkantoor niet altijd eerlijk en inzichtelijk verloopt. Een anonieme bron verklaart aan Kassa:
“Taxeren gaat bij het Goudwisselkantoor niet op basis van de werkelijke waarde. Het succes van het Goudwisselkantoor bestaat juist uit het inschatten van de klant.”
Volgens interne instructies worden medewerkers getraind om het kennisniveau en gedrag van klanten te analyseren. Wie minder goed op de hoogte is van de goudwaarde, krijgt consequent lagere biedingen – meestal tussen 20 en 30 procent van de werkelijke prijs, en soms zelfs slechts vijf procent.
Strafrechtadvocaat Sylvester Römer ziet in de uitzending aanwijzingen voor mogelijk strafbaar gedrag:
“Het is mogelijk oplichting, nu dit verder lijkt te gaan dan een enkele misleidende feitelijke handeling. Zo profileert het Goudwisselkantoor zich op zijn website en in de winkels als dé betrouwbare specialist op het gebied van waardebepaling (taxatie), terwijl uit de uitzending volgt dat het bedrijf geen reële taxatie geeft, maar bewust probeert een zo laag mogelijk bedrag uit te keren.”
“Dit lijkt vanuit hogere hand te zijn bepaald, want er is zelfs een handboek opgesteld voor werknemers om klanten in te schatten: hoe kwetsbaarder de klant, hoe minder geld er wordt uitgekeerd. Bovendien zouden op de inkoopbonnen essentiële gegevens ontbreken, zoals gewicht en karaat, waardoor klanten achteraf niet kunnen controleren wat hun edelmetaal werkelijk waard was. Al met al lijkt er sprake van meerdere misleidende handelingen met het doel het Goudwisselkantoor te bevoordelen iets wat juridisch gezien mogelijk als oplichting kan worden aangemerkt.”
Het Goudwisselkantoor laat in een reactie weten zich niet te herkennen in de conclusies van Kassa.
“Onze medewerkers worden opgeleid om klanten op een eerlijke, deskundige en professionele manier te helpen, met als doel dat iedere klant tevreden de deur uitgaat. Daarbij doen wij een vrijblijvend aanbod – de klant bepaalt altijd zelf of hij of zij daarop wil ingaan, er nog over na wil denken of elders een vergelijking wil maken. Het principe van loven en bieden hoort daarbij: koper en verkoper komen samen of een prijs overeen. Dat is ook hoe de Autoriteit Consument & Markt het ziet: de handel in goud is een vrije markt, waarin ondernemers en consumenten vrij zijn om in onderling overleg de prijs te bepalen.”
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigt dit. Er geen isspecifiek toezicht op de handel in goud en er bestaan geen vaste inkoopprijzen. De toezichthouder raadt consumenten daarom aan zich goed te informeren en prijzen te vergelijken voordat zij hun sieraden verkopen.
Bron: Kassa
· Blijf op de hoogte via Facebook, Instagram, X of via de nieuwsbrief, inschrijven kan ook onderaan deze pagina.
· Lokaal(pers)bericht of evenement insturen? Dat kan via [email protected].
Adverteren op Overbetuwe.nieuws.nl? De bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naamsbekendheid vergroten?
Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Overbetuwe Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Leo Christiaens via de telefoon: 06-11087527 of via de mail: [email protected].
De nieuwsredactie is te bereiken via [email protected].
