Ondanks sluiting wordt er op scholen nog hard gewerkt

17 mrt 2020, 16:22 Nieuws
20200316 162913
Het schoolplein van de Dr.Lammerts van Buerenschool ligt er verlaten bij ook al is het een schooldag. De maatregelen door de coronavirus hebben vergaande consequenties. Voor de hele maatschappij is dit een uitzonderlijke situatie.
Hoewel de scholen gesloten zijn, wordt er achter de schermen wel degelijk hard gewerkt. De drie weken dat de kinderen niet naar school mogen betekent ook dat er op een andere manier les moet worden gegeven. Die leerlingen zijn gewend om grotendeels zelfstandig te werken.

Dr.Lammerts van Buerenschool

Het personeel en de directeur van de Dr.Lammerts van Buerenschool
zijn de hele dag bezig geweest. Ze staan paraat voor de kinderen. Iedereen maakt zijn/haar werkdagen. Zo kunnen de kinderen ook in de gaten worden gehouden, want het ene kind kan makkelijker zelfstandig werken en de ander heeft meer begeleiding nodig. Anders kan het verschil niet meer bijwerken worden.

Kinderopvang

Voor de opvang van de kinderen van ouders met vitale beroepen moet worden gezorgd. Ondanks zes aanmeldingen zijn er slechts twee kinderen binnen gekomen. Andere ouders hebben waarschijnlijk al iets anders voor de kinderen geregeld.

Een plan van aanpak maken

Jos Schoenmakers, directeur van de Dr. Lammerts van Buerenschool, is al vanaf het weekend bezig met overleg. Het zou makkelijker zijn geweest als de regering afgelopen donderdag al het besluit had genomen om de scholen te sluiten. Dan hadden ze vrijdag al de tijd gehad om erover na te denken en nu moest alles op maandag geregeld worden.
Zondag is er overleg geweest met de stichting SgOMB
(stichting met vier scholen voor VO onderwijs en een basisschool) waar de Lammerts van Bueren ook onder valt, over over het Voortgezet Onderwijs scholen afgelopen weekend, waarbij het bestuur de regie houdt over het geheel. Scholen met voortgezet onderwijs hebben vooral de zorg om de eindexamenkandidaten te laten slagen. Hoe moet dat geregeld worden? Hoe lang gaat het geheel duren? Wordt de meivakantie overgeslagen? Hoe zit het met de schoolreisjes die op de planning stonden? Op de basisschool is vooral veranderen in met name groep 8 belangrijk want die moeten voorbereid worden op de eindtoets. Het belangrijkste is dat alles goed geregeld wordt voor de leerlingen!

Welke maatregelen heeft de school getroffen?

Voor de leerlingen:
  • Een ander lesprogramma; daarbij wordt rekening gehouden met wat leerlingen kunnen doen en er is een planning gemaakt.
    Inlogcodes zijn aangevraagd zodat de leerlingen ook thuis in hun leeromgeving kunnen inloggen. Dat betekent dat de leerkracht door kan gaan met instructies geven.
  • Met het rekenen moeten de blokken worden afgemaakt. Naar nieuwe instructies wordt nog gekeken.
  • Groepsapps zijn aangemaakt zodat de klas een binding heeft met elkaar en met de leerkrachten. Daar kunnen foto's worden geplaatst van een leerling die hard aan het werk is. Vertellen welk boek ze aan het lezen zijn en of ze het leuk vinden.
  • Bovendien zijn er laptops beschikbaar voor leerlingen die er geen thuis hebben.
Voor groep acht:
  • Elke dag krijgen ze een dagtaak die ze moeten maken. Gelukkig is groep acht gewend om veel zelfstandig te werken. Ze maken al gebruik van Chromebook.
  • Ook voor deze groep is er een groepsapp aangemaakt.
Voor ouders van leerlingen:
  • Iedereen heeft een brief thuis gekregen met alle informatie erin, inclusief groepsspecifieke informatie. Daarin staat o.a. het programma voor deze week en het 06-nummer voor het aanmelden voor de groepsapp.
  • De school is per email en telefonisch bereikbaar voor vragen en informatie.
  • Vandaag is een inloopuurtje georganiseerd, zodat ouders de spullen van de kinderen op kunnen halen. Waaronder alle boekjes, zodat de leerlingen ook thuis kunnen lezen, want de bibliotheken zijn ook al gesloten.
Voor het eigen personeel:
  • Al het personeel komt naar school om mee te helpen, behalve diegene die ziek is.
  • Als er thuis gewerkt kan worden dan is dat ook mogelijk.
  • Overleg wordt vaker telefonisch gedaan.
  • Er wordt ook overlegd met andere collega's om elkaar te helpen.
Internet is een geweldig hulpmiddel in het begeleiden van leerlingen. De programma's houden bij waar de leerling is gebleven met zijn opdrachten al wordt er een tijdje niet mee gewerkt. De computer houdt dat bij. Maar het blijft slechts een middel, de leerkracht is het belangrijkste als spil in het proces van verbinden, met elkaar aan de slag gaan.

Gevolgen van de maatregelen

Ouders reageren positief op de manier waarop het door de school wordt opgepakt. Ook leerkrachten reageren er allemaal op hun eigen manier op, de ene is een stuk relaxter, de ander maakt zich meer zorgen. Ondanks alles heeft Jos alle vertrouwen in zijn personeel en is hij zeer trots op het team hoe ze dit oppakken!
Maandag was de piekdag nu is het onderhouden. Gisteren is er al overleg geweest en al voorbereidend werk tuis gedaan. Internet is dan wel heel fijn. Je kan makkelijker in contact komen met elkaar. Een collega directeur heeft Jos informatie en voorbeeldbrieven toegestuurd, waar hij veel aan heeft gehad. Jos heeft ook andere collega’s info toegestuurd. Samen doen en elkaar helpen is het motto. Hou elkaar op de hoogte.
Helaas moeten er ook veel afspraken afgezegd worden. De open dag in april is geannuleerd. Functioneringsgesprekken en kennismakingsgesprekken met nieuwe ouders kunnen niet doorgaan. De agenda is helemaal omgegooid. Nu is het afwachten hoe het verder gaat lopen.
Het is niet helemaal duidelijk of het gaat duren tot, of tot en met 6 april. Jos houdt er rekening mee dat, als het coronavirus en de besmettingen niet onder controle is, de maatregelen doorgetrokken zullen worden naar de mei vakantie, dus vijf weken gaat duren. Hopelijk is dat niet het geval. Maar als het zo is zal de inzet van iedereen zoveel mogelijk op niveau blijven.