Communicatie met patiënten en medewerkers kan altijd nog beter en duidelijker

16 sep , 6:30 Zorg
20240912 ziekenhuis geldere vallei ondertekent direct duidelijk deal
Ede - Vorige week ondertekende Martijn Hendriks, lid raad van bestuur van Ziekenhuis Gelderse Vallei, de Direct Duidelijk Deal.
Met deze intentieverklaring laat het ziekenhuis zien dat zij duidelijke communicatie met hun patiënten en medewerkers belangrijk vindt. Het Edese ziekenhuis is hiermee een van de eerste ziekenhuizen in Nederland die deze deal ondertekent.
‘Duidelijke communicatie maakt deel uit van goede zorg- en dienstverlening’, stelt Martijn Hendriks. ‘In ons ziekenhuis vinden we het heel belangrijk dat onze patiënten goed geïnformeerd zijn voor- tijdens en na hun bezoek aan ons ziekenhuis. In de zorg worden vaak moeilijke, medische woorden gebruikt. De kunst is dan om deze woorden zo eenvoudig mogelijk uit te leggen, zodat iedereen het begrijpt en behandelingen of onderzoeken goed uitgevoerd kunnen worden.’

Duidelijke taal stimuleert ‘samen beslissen’

‘Bovendien helpt heldere communicatie patiënten om de juiste keuze te maken als het gaat om hun gezondheid. Als onze taal begrijpelijk is, stimuleert dat patiënten om samen met hun zorgverlener te beslissen over mogelijke onderzoeken of behandelingen. Dat ‘samen beslissen’ vinden we in ons ziekenhuis heel belangrijk!’ Martijn vervolgt: ‘En ik ben mij er van bewust dat mijn eigen taalgebruik ook duidelijker kan in het ziekenhuis. Want liquiditeiten, lasten en investeringen zijn voor mij vanzelfsprekende begrippen, maar ook niet voor iedereen direct duidelijk’.

Aanpak in 3 stappen

Ziekenhuis Gelderse Vallei geeft met het ondertekenen aan dat zij met 3 onderdelen aan de slag gaat: het maken van beleid rondom de communicatie richting patiënten, het opstellen van een communicatieverbeterplan en het bieden van handvatten waarmee we medewerkers helpen om duidelijker te communiceren.

Duidelijke visie op patiëntcommunicatie

‘En het eerste onderdeel kunnen we al afstrepen. De afgelopen maanden zijn we hard aan de slag gegaan met onze korte en krachtige visie op patiëntcommunicatie’, vertellen communicatieadviseurs Marion Beumer-Bosch en Iris Tollenaar. Daarin geven we bijvoorbeeld aan dat we er naar streven dat onze informatie toegankelijk, juist, volledig en goed gestroomlijnd is. Daarbij houden we rekening met het taal- en kennisniveau van onze patiënten en proberen we op een persoonsgerichte manier te communiceren die patiënten uitnodigt om zelf de regie te nemen over zijn of haar gezondheid.’
‘We zijn dagelijks bezig met het herschrijven van teksten, want het kan altijd nog beter en duidelijker. En we vinden het belangrijk dat alle medewerkers zich bewust zijn van het taal- en kennisniveau van patiënten en collega’s. Daarom starten we ook met een nieuwe interne campagne: Gewoon Direct Duidelijk.
Door deze Direct Duidelijk Deal te ondertekenen hebben we handvatten om iedereen er steeds aan te herinneren dat we als ziekenhuis duidelijke communicatie richting onze patiënten én medewerkers belangrijk vinden.’

Patiënten kunnen tips geven

Om de communicatie te verbeteren roept het ziekenhuis graag de hulp in van patiënten. Krijgen zij een onduidelijke brief of mail of hebben zij een andere suggestie voor betere communicatie? Dan kunnen patiënten dat via de website van het ziekenhuis laten weten in welke brief, folder, websitepagina of ander middel iets onduidelijk is: geldersevallei.nl/directduidelijk.

♦♦♦

· Blijf op de hoogte via Facebook of Instagram
· Lokaal(pers)bericht of evenement insturen? Dat kan via [email protected].
Adverteren op Overbetuwe.nieuws.nl? Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders. Wil jij je naams-bekendheid vergroten?
Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Overbetuwe Nieuws tegen een concurrerende prijs! Neem contact op met Leo Christiaens via de telefoon: 06-11087527 of via de mail: [email protected].
De nieuwsredactie is te bereiken via [email protected].